Leintje in de Himalya - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Leintjeisnuhier - WaarBenJij.nu Leintje in de Himalya - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Leintjeisnuhier - WaarBenJij.nu

Leintje in de Himalya

Door: Leintjeisnuhier

Blijf op de hoogte en volg

15 November 2011 | Nepal, Pokhara

Leintje ging uit wandelen
door hoge bergen heen
ze liep zo naar het basiskamp
van Annapurna I

Er waren heel veel trappen
die liep zij af en op
Tot ze niet meer verder gingen
had ze mooi uitzicht op de top!


Namasté,

Weer een nieuw avontuur van Leintje! Na terugkomst uit Tibet ben ik snel weer naar Pokara gegaan om me voor te bereiden op een trekking. Dat was nooit echt mn plan geweest, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat je Nepal niet kunt verlaten zonder dat je een paar dagen door de bergen hebt gesjokt.

Na lang twijfelen toch maar besloten een gids te nemen. Het kan namelijk zo druk zijn op de berg dat het een crime is om slaapplekken te regelen (en in die stress heb ik dus geen zin). De paden zijn ook niet altijd even duidelijk aangegeven (oké, matig excuus). Maar bovenal is het gewoon wel gezellig als je niet in je eentje hoeft te lopen/beginnen.
De tocht die ik heb gedaan is naar Annapurna Basecamp. Normaal is de trekking 10 dagen en ga je naar verschillende dorpjes en uitzichtpunten om het Annapurna gebied goed te kunnen zien. Ik had wat minder tijd en heb de ‘saaie route’ omhoog en omlaag gedaan. Deze koste mijn ouders, zus en schoonbroer 8 dagen, maar ik wilde het wel in 7 proberen.

Ik vind het lastig om te beschrijven wat ik onderweg gezien en gedaan heb zonder een saai ‘en toen…, en toen…’ verhaal te maken. Ik denk dus dat ik daarvoor vooral de foto’s hun werk zal laten doen.

De eerste dag ben ik in Naya Pul (1070m) begonnen, aan de rand van het national park. Na de nodige permit checks kon de echte tocht beginnen. Het begin is zeer vlak en makkelijk, maar ik mocht van mn gids niet zo hard lopen want ik moest krachten sparen… oke dan…
Na de eerste trappen begreep ik zn punt een stuk beter, en werd ik wat zenuwachtig voor alle trappen die nog komen zouden… Mijn eerste nacht was in Gandruk ( 1940m) in, heel toepasselijk, de excellent view lodge. Daar blijken ze er echter wel meer van te hebben ;)

De tweede dag was meteen een rust(ige) dag, vroeg opstaan en slechts 4 uurtjes traplopen naar Chhomrong (1852m).Weinig hoogtmeters opgeschoten, maar wel lekker opgewarmde benen. Mn gids Bhim had wel al vertrouwen in me gekregen en zei dat het in 7 dagen wel zou gaan lukken. Ik moest van hem wel goed uitrusten voor de komende dagen, dus ik heb de hele middag heerlijk met mn oogjes dicht in de zon gezeten. Het echte Zwitserleven gevoel ;)

Op de derde dag zou het echt gaan beginnen. Eerste plan was om rustig te beginnen en in Dovan(2505m) te overnachten. ‘Rustig aan doen’ is echter niet iets wat op de komende wandeldagen van toepassing zal zijn… Uiteindelijk hebben we in Dovan geluncht en zijn we nog 1 dorp doorgelopen. Himalayan(2920m) heeft maar 2 lodges, en die waren stampes vol. Bhim moest uiteindelijk in de eetkamer slapen omdat er nergens plek meer was! Wel leuke mensen leren kennen die ook onderweg naar boven waren. Nog meer wandelmaatjes!

Dag vier zou de dag zijn dat we het Annapurna Basecamp (ABC) zouden bereiken. Onderweg kom je eerst langs Machhapuchhre Basecamp (MBC). In het Engels noemen ze die berg de Fishtai, en daar lijkt hij ook op. Volgens mij gaan er bijna geen expedities naar deze berg, maar hij ziet er wel machtig mooi uit. Na heerlijk van het uitzicht te hebben genoten, liepen we door naar ABC. Vanaf hier heb je uitzicht op prachtige 6, 7 en 8 duizenders. Op de fotos zie je vooral Annapurna I (8091m), Annapurna South (7219m), Hiunchuli (6441m) en Gangapurna (7454m) en Machhapuchhre (6993m). Het uitzicht was prachtig, ook toen langzaam de wolken het dal in kwamen. Het gaf een beetje magisch effect.

De volgende ochtend was ik heel vroeg opgestaan om de zonsopkomst te bekijken. De bergen lagen er mooi bij en ik besloot nog een stukje verder omhoog te lopen voor nog betere foto’s. Maar op het moment dat ik mn blik weer van de losse stenen op de grond naar de bergen wende, waren ze verdwenen… Alleen maar witte dikke wolken! En geen mooie foto’s… Gelukkig is geduld een schone zaak en kwamen ze, na een uurtje in de kou, toch weer tevoorschijn!
Het was wel duidelijk dat het mooie weer nu op was, dus we besloten snel af te dalen en zo ver mogelijk te komen. Resultaat was een soort sprint naar beneden, waarbij we in ongeveer 6uur meer dan 2000 hoogtemeters aflegde (auw, arme benen). En of dat nog niet genoeg was moesten we ook nog een vreselijk hoge trap op naar onze lodge in Chhomrong. Voor mijn gevoel duurde het uren voor ik boven was… Maar wat een prestatie!

Laatste dag zou wederom ‘rustig aan’ zijn, maar halverwege besloten we toch onze pas weer te versnellen. Het regende en overal was wolk. Uiteindelijk is het ons gelukt om Naya Pul te bereiken zonder uit te glijden. En ’s avonds in Pokhara stond mij een heerlijke douche te wachten bij Dorieke en Karel. Lekkere thuis-bezorg-pizza’s, Ice Age III, en daarna een lekker warm bed!

En oja, heb ik de trip toch stiekem in 6 dagen voltooid!


Lopende zaken:
- Dolf is er nu echt bijna!! Nog een paar nachtjes…


  • 15 November 2011 - 07:02

    Astrid:

    Lekker een beetje rennen over de bergen, ik zeg goed bezig!!

    Veel plezier met Dolf

    Kus

  • 15 November 2011 - 07:17

    Rudolf:

    Hij komt, hij komt, fluitfluitfluitfluitfluit, pompompom pom pom...

  • 15 November 2011 - 09:17

    Dorieke:

    jeej!!! hij komt...lijkt Sinterklaas wel! :) En zus, het zijn weer mooi praatjes en plaatjes.

  • 15 November 2011 - 09:20

    Linda:

    Wow dat klinkt heel erg goed en de foto's zijn super mooi! Wel weer heel typisch dat jij het toch weer sneller wil doen dan de 'gewone' mens......

    Veel plezier met Dolf doe hem de groetjes ook aan Dorieke en Karel.

    Dikke Kus

  • 15 November 2011 - 09:44

    Esther:

    Hey!

    Zo je verslag lezend wordt ik alleen maar nostalgisch en wil ik steeds meer en meer terug! Het ziet er echt super uit en ben blij dat het de up and down trip waard was. Ik ben benieuwd naar de avonturen met Dolf! (Is hij nog steeds nerveus?)

  • 15 November 2011 - 11:52

    Sebas:

    Haaa Majo!
    Cool verslag heb je geschreven, vond het leuk om te lezen en je fotos zijn echt gaaf! Veel plezier nog met rond hollen daar!
    XX Seb

  • 16 November 2011 - 12:52

    Helen:

    Nou... Ik wil het ook...

  • 17 November 2011 - 15:11

    Rinke:

    Ey! Super mooie verhalen en foto's! Veel plezier nog!! X

  • 17 November 2011 - 16:40

    Thomas:

    Wow wat een verhaal weer:) gelukkig had je nog wel genoeg "vrijheid" dus bij die trekking om foto's te maken en in de zon te zitten want anders hadden wij niet van die leuke foto's gezien. veel plezier met dolf en kijk uit naar je volgende avontuur:)
    kus

  • 22 November 2011 - 16:03

    Peet:

    hey zus, nog best hele mooie fotos met die wolken!!
    goed dat je nog even snel tussendoor een bergje gepakt hebt ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Sept. 2011
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 17489

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 08 November 2014

Leintje in Zuid-Amerika

04 Oktober 2011 - 07 December 2011

Leintje in de Bergen

30 November -0001 - 30 November -0001

Kort Leintje

Landen bezocht: