Leintje, Dolfje en Lindje in Colombia - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Leintjeisnuhier - WaarBenJij.nu Leintje, Dolfje en Lindje in Colombia - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Leintjeisnuhier - WaarBenJij.nu

Leintje, Dolfje en Lindje in Colombia

Door: Marjolein

08 November 2014 | Colombia, Bogota

Leintje en haar vriendjes
Aan het einde van haar reis
Veilig door Colombia
En naar huis via Parijs

Route: Ecuador - Cali - Salento - Medellin - Cartagena - Taganga/Minca/Tayrona NNP - Bogota

Het laatste land en het laatste verslag alweer. Daar kan je verdrietig van worden en dat deed Colombia ook, als logisch gevolg van het regenseizoen. Toch was ook dit weer een totaal ander land, met zijn eigen mensen, schoonheid en eigenaardigheden.

Zona Caferia
De zona Caferia is, zoals de naam al doet vermoeden, de koffie regio in midden Colombia. Hier heb je prachtige hacienda's en finca's (koffie plantages) met prachtig uitzicht over groene heuvels met palmbomen, en mist die tegen de bergen aanhangt en door de zon gekleurd wordt als een Kneipp-reclame. Genieten! En s avonds naar de 'Tejo' bar in Salento. Dit is een lokaal spel met buskruit en grote metalen halve bollen. In een schuine bak, gevuld met klei, is een metalen cirkel gedrukt met daarop 3-4 papieren driehoekjes gevuld met buskruit. De spelers staan op 18.5m afstand en proberen een halve kogel in de ring te gooien (6punten) of er zo dicht mogelijk bij (1punt). Wanneer je precies op een driehoekje op de ring gooit explodeert het buskruit en krijg je, naast een hart verzakking en oorsuizen, 3 punten. Wij speelden vanaf 8 meter, waardoor de 3 punters je zeker een paar jaar van je leven kostten, maar anders konden we de bak niet raken..

Koffie
We zijn op bezoek geweest bij Don Elias en zijn koffie farm, op aanraden van mijn ouders, die hier begin van het jaar ook waren. Maar hoe maak je nou dat lekkere kopje koffie?
Je plant een koffieplant. Je moet hem goed beschermen tegen de felle zon en de droogte in de zomer. Daarom plant je een banaan of plantaan boom, die als extraatje na een jaar ook nog een lekkere tros vruchten geeft. Na twee jaar gaat de koffieplant koffieboonvruchten geven. Om te voorkomen dat mieren de vruchten op eten, plant je ook een ananasplant. Die is zoeter, dus de mieren zullen daar op af gaan. Wanneer de vruchten rijp zijn worden ze 2 keer per jaar geoogst. Je koopt een machine om de vrucht van de boon te scheiden. Daarna week je de bonen een nachtje in een bak water, waarbij de slechte bonen gaan drijven. De drijvende bonen worden verwijderd, en de andere bonen mogen een dag fermenteren. Hierna droog je ze 24-72 uur en zijn ze klaar voor eventuele export. Je moet nu nog wel een tweede vliesje van de boon afhalen en dan kan de boon geroosterd en gemalen worden. Heet water erop en klaar!

De Caribische kust
De eerste Caribische stop was Cartagena, wat een prachtige stad met gekleurde huisjes en een oude stadsmuur. Mooi contrast ook met het moderne zakencentrum dat ernaast wordt gebouwd. Maar bovenal: warm! Daarom hadden we bij onze volgende stop, Taganga, een hostel met zwembad uitgekozen, en daar zijn we de eerste 3 dagen niet uitgekomen. Taganga ligt naast het national park Tayrona. Het was een prachtige wandeling door het regenwoud dat hier gewoon tot aan de zee doorloopt. En de kust was ook prachtig, we hebben er van een heerlijk laatste dagje Caribische zee kunnen genieten :)

Bogota
Om alvast voorbereid te worden op Nederland, was het in Bogoto alvast 15 graden kouder met regen en hebben we de stad verkend op de fiets. Verschil bleef dat hier heuvels zijn, dat het weer op +3km ligt en dat het nog steeds rond de 15 graden was overdag. Toch bleken er een hoop overeenkomsten te zijn tussen Bogota/Colombia in Nederland. Zo behoren we allebei tot de weinige landen waar euthanasie en abortus zijn toegegaan. Daarnaast is Colombia een groot exporteur van tulpen, maar wij zijn net iets groter. In Bogota is een soort gedogen beleid voor drugs, voor eigen gebruik mag je het op zak hebben. En ze hebben hier ook legale prostitutie, maar dat noemen ze de 'high impact social activity'.

Lopende zaken
- Cali is een beetje eng...
- Bij Medellin ligt het dorpje Guapato met een bizarre monoliet (waarschijnlijk ooit uitgespuugd dooreen vulkaan, ook al liggen die hier niet echt in de buurt) en een bizar landschap van kleine eilandjes in een stuw meer.
- Als je levensmotto is: maak je niet dik, dan moet je toch even op de kunstenaar Fernando Botero Googlen
- Ze hebben hier geen treinen, maar de budget vliegmaatschappijen lijken ernstig op de NS: twee uur vertraging op een vlucht van een uur!
- Leef je uit met de plastuit -> check!
- Je bent goed weggeweest wanneer je ook op Europese bodem het WC-papier niet doortrekt maar in het prullenbakje doet.
- Niet vergeten dat Europese veiligheidsrichtlijnen op het vliegveld iets strenger zijn dan in Bogota, anders loop je met een fles Wiskey heel Charles de Gualle over...
- Mijn 80 dagen Zuid Amerika zijn ten eind, ik heb vreselijk genoten en vind het net zo vreselijk dat ik straks weer verder moet met het 'echte leven'... Oke dat is een beetje te zwaar: ik heb super veel zin iedereen weer te zien, en ben benieuwd naar de avonturen die Nederland voor me in peto heeft!

En natuurlijk zijn alle foto's nog te vinden via: https://m.facebook.com/media/set/?set=a.917027464992731.1073741825.100000564570596&type=1&l=94b69d9c67 :

• 14 November 2014 - 08:00

Peet:

Welkom terug lieve zus! Gezellig dat je er weer bent hoor en nog even goed nagenieten voordat je weer aan de bak mag.
    Xxx