Leintje in Boliva - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Leintjeisnuhier - WaarBenJij.nu Leintje in Boliva - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Leintjeisnuhier - WaarBenJij.nu

Leintje in Boliva

Door: Marjolein

04 September 2014 | Bolivia, La Paz

Leintje is weer op avontuur
Naar het land van Bolívar
Ze genoot van prachtige natuur
Maar soms was het er ook koud en bar

Na precies 2 weken reizen in Bolivia wordt het tijd voor de eerste samenvatting van mijn belevenissen:

Route:
Amsterdam - Lima - La Paz - Sucre - Tupiza - Uyuni - La Paz - Copacabana - Isla del Sol

Om te beginnen de hoogte... Het klonk vanaf het begin af aan al niet als het beste plan om in 20 uur van zee niveau naar La Paz op bijna 4000m te stijgen. Hoofdpijn, moe, belabberd. Allemaal ook prima verklaarbaar door het aantal reis uren en een jetlag. Na een paar dagen acclimatiseren in Sucre stelde ik me een nieuwe uitdaging: 4 dagen in een jeep, in de kou, 1050km door de natuur. En o ja omdat Bolivia grotendeels altiplano is, was het merendeel van deze trip opnieuw op grote hoogte. Het letterlijk hoogtepunt lag zelfs op 5000m. En toegeven, een biertje op zulke hoogte, het doet echt wat met je...

Salar de Uyuni
Een echte must-see voor backpackend Zuid-Amerika zijn de zout vlakten bij Uyuni. Ooit was dit een grote zee die ongeveer 1000 jaar geleden helemaal droog kwam te liggen. Hierbij sloeg al het zout neer op een gebied van 12500 km2 met een diepte van 120 meter. Dit is de plek waar je 'loco-pictures' kan nemen omdat de zon en het zout het besef van diepte tenietdoen waardoor je bijvoorbeeld met gemak een auto kan optillen. Helaas voor ons was er deze ochtend geen magische zonsopgang op de salar, en ook geen loco-pictures... Het was die ene dag in de maand met wolken en regen.
Desondanks waren de voorafgaande 3 dagen geweldig gewees. Het landschap en de bergen zijn fantastisch gevormd door weer en wind. Groene, witte, rode laguna's zijn ontstaan doordat vulkanen verschillende mineralen hebben uitgespuugd. Ook is er een meer met algen die zodra de zon warm genoeg is een rode fotosynthese geven, een bizar gezicht. Verder waren er hele tamme pelikanen, lama's, ezels, vossen, struisvogels, maar ook moeilijkere dieren zoals veciña's ( wiens vacht geloof ik 500 dollar per kilo opleveren en waarbij je voor het doden van een dier een celstraf van 5 jaar te wachten staat) en een soort grote konijnen met een lange staart en achterpoten als een kangoeroe ( suggesties voor een naam zijn welkom).

Vervoer
Om je door een land te kunnen verplaatsen heb je vervoer nodig. In Tupiza (een klein stadje in het zuiden van Bolivia) deed ik dat te paard, inclusief cowboyhoed veulen en hond (ik denk dat het Rattenplan was). Maar makkelijker en sneller is het natuurlijk per bus. En soms is dat zelfs een erg avontuurlijke optie, bijvoorbeeld de reis van Uyuni naar La Paz:
Na 3 uur rijden werd ik om 22 uur wakker omdat er wat onrust was in de bus. We stonden stil en buiten stonden de buschauffeur en zijn 2 compagnons een groot vuur te maken in de berm. Rondom het vuur stonden grote flessen bier... Dat is even schrikken, in de middel of nowhere met dronken chauffeurs en nog 10 rij uren te gaan...Maar toen het vuur af was leken ze de bierflessen pas voor het eerst op te pakken, en begonnen ze om de beurt twee rondjes om het vuur te lopen terwijl ze het bier in het vuur gooiden. Daarna pakte ze iets te eten en deden hier hetzelfde ritueel mee. Als laatste liepen ze 2 rondjes om de bus terwijl ze bier tegen de bus gooiden. Of we werden gezegend, of geofferd, jij mag t zeggen... Dit alles duurde een uur, en volgens de chauffeurs was het een ritueel dat ze altijd op de laatste dag van de maand mogen uitvoeren van hun baas. Als iemand suggesties heeft wat dit geweest kan zijn, ik ben benieuwd! Misschien om Pachamama (moeder aarde) goed gezind te stellen?

Cholitas
Een andere leuke anekdote is die van de bolhoedjes die door de Cholitas gedragen worden. Cholitas zijn mollige mama's in dikke lagen klederdracht met lange zwarte vlechten en een veel te klein bolhoedje dat met moeite op hun hoofd balanceert. Helaas is het erg onbeleefd en moeilijk om Bolivianen op de foto te zetten, dus ik heb hier geen mooie foto van. Een verhaal is dat deze dames ook de Europese bolhoeden wilden hebben die aan het begin van de 20 eeuw met name in Italië populair werden. Ze gaven een opdracht aan Italië om een grote vracht hoedjes te maken. Omdat de Italianen wisten dat de gemiddelde Boliviaan maar een paar turfen hoog is maakten ze de hoedjes bijna 2 x zo klein als normaal. Toen de vracht aankwam in Bolivia bleken de hoedjes natuurlijk helemaal niet op de Boliviaanse hoofden te passen! Daarop verzonnen de Italianen de smoes dat in hun thuisland iedereen met zulke klein hoedjes rondliepen...

Titikaka meer
Met zijn 3808m is dit het hoogst gelegen bevaarbare meer ter wereld, een ander hoogtepunt in Bolivia. Volgens de legende heeft de Inca god zijn twee kinderen naar aarde gestuurd op een eilandje in het meer: Isla del sol. Ze kregen een stok mee om daarmee de plek op aarde te markeren die de hoofdstad zal gaan worden van het grote Inca rijk: Cusco. Verder is Isla del sol niet zo boeiend, en ook het dorp Copacabana op het vaste land klinkt exotischer dan het eruitziet. Ondanks dat het te vergelijken is met een vervallen mediterraans dorp is het toch heerlijk om eindelijk uit de kou te zijn en lekker met 25 graden in de zon te zitten. Hoe gaat t eigenlijk met die Hollandse zomer?

Lopende zaken:
- Nogmaals dank aan mijn lieve privé gids en entertainer in Sucre. Geke het as super leuk je weer te zien!
- Mogelijke tip bij personeelsgebrek op B4Oost: In Zuid Amerika wordt op de sigarettenpakjes uitgebreid geadverteerd met plaatjes van CABGs.... Mogelijk een goede wervingscampagne?
- Van coca bladen kauwen krijg je hele vieze bruine tanden. En verder gebeurd er eigenlijk niks...
- Nachtbussen lijken voor mij te zijn uitgevonden: ik wordt heerlijk in slaap gewiegd en ik wordt pas weer wakker als de bus stilstaat!
- In La Paz en Sucre doen ze hun best om autorijders bewust te maken van de verkeersregels: tijdens het spitsuur zijn er jongeren verkleed als zebra's die mensen helpen met oversteken (op het zebrapad natuurlijk). Ook zijn er domme ezels die zich bijna laten aanrijden omdat ze door rood lopen! Erg vermakelijk ;)
- Alvast gefeliciteerd aan alle jarigen in september waarvan ik de verjaagd feestjes ga missen!
- Mijn Spaans breid zich zeer langzaam uit, misschien moet ik er toch een cursusje tegenaan gooien...
- En als laatste: Al het foto bewijs zal nog volgen want ik heb hier geen kabeltje vanaf mijn camera.

• 04 September 2014 - 23:53

Ferensj:

Leintje, heerlijk om te horen dat je volop in t avontuur zit. Maar die plas-tuitjes, hoe zit het daar mee??

• 05 September 2014 - 00:18

Dolfie:

Lekker informatief bezig!!! X

• 05 September 2014 - 08:39

Peet:

Ha zus! Goed opgelet bij de uitleg van de gids! Heb je wel n spaanse cursus nodig?!
    Jammer dat je geen cholita hebt kunnen schaken stiekem, maar je wil ook geen ruzie met ze... wat n dames... wilde ze noet met lijntje op de foto?!?!

De indian summer begint te komen in nl, we hebben er vertrouwen in!
    en ik ben ook zwaar pro nachtbussen! Zit in de genen denk ;)
    Xxx

• 05 September 2014 - 10:16

Nikki:

Leuke verhalen! En ja die nachtbussen en Italianen he.. ;)
    Have fun! x

• 05 September 2014 - 10:19

Tom Bouwman:

Dat is de cuvierhaasmuis! Je gaat nu peru in? Ik heb destijds lessen genomen in Cochabamba, heeft me goed gedaan :(

Have fun!

• 05 September 2014 - 10:51

Hanneke Gauw:

Leuk om mee te lezen wat je allemaal beleeft. Liefs

• 05 September 2014 - 11:46

Arnold:

mooi verhaal. bedankt voor de felicitatie. van de cuvierhaasmuis had ik ook nog nooit gehoord. Heb je lang op het paard gezeten? ben nieuwsgierig naar de foto's. xxx

• 05 September 2014 - 14:54

Astrid:

Klinkt goed chica, geniet ervan!!

• 11 September 2014 - 20:15

Thomas:

He Lein,

Leuk verhaal hoor, zat er bij de eerste strofe al in. Dus toch wat last gekregen van de hoogte, hoe staat het met het 1000m in een dag plan? Jammer dat het op de zoutvlakte niet helemaal gelopen is zoals je had gehoopt, maar geloof direct dat je genoeg minder bekende toffe dingen meemaakt. Kijk uit naar het volgende verhaal!

Cheers

• 15 September 2014 - 09:17

Nienke De Jong:

Heej Mar!!
    Super leuk allemaal! Je moet bij de cocabladeren ook een stukje kalk (calciumcarbonaat) in stoppen. Dat is een soort activator waarbij veel meer van die cocabladeren wordt opgenomen in je bloed. Als je bijv de bladeren na een uur zuigen uit je mond haalt, dan voel je je wang ff niet meer :P. Dan moet je wat voelen! Liefs!

• 27 September 2014 - 19:10

Dank voor alle reacties en tips!

En een nieuw avontuur van Leintje is reeds verkrijgbaar!