Leintje 'all-in' de zon - Reisverslag uit Marmaris, Turkije van Leintjeisnuhier - WaarBenJij.nu Leintje 'all-in' de zon - Reisverslag uit Marmaris, Turkije van Leintjeisnuhier - WaarBenJij.nu

Leintje 'all-in' de zon

Door: LeintjeismetDolf

12 April 2012 | Turkije, Marmaris

Leintje had genoeg van regen
en het koude kikkerland
zo hoort een konijntje niet te leven
zij ligt veel liever op een strand

En zo geschiede. Lekker even helemaal niets. Een welverdiende break in mijn co-schap periode in Apeldoorn. Hoe kom je het makkelijkst 12-urige werkdagen naar 0-uren? Men neme:
- Dolfje
- Rugtas met inhoud
- Vliegtuig naar Turkije
- Upgrade van 4 naar 5 sterren
- Upgrade van all inclusive naar ultra-all inclusive

Laat ik het kort zeggen: een bijzondere ervaring, en niet één die ik snel weer zal doen. Even helemaal niets is ook maar zo weinig.

Wel heb je in zo’n week tijd om mensen te observeren.

Witte mensen, rode mensen, bruine mensen met witte stukjes, dikke mensen, nog dikkere mensen, in bikini, mooie mensen, saaie mensen; geheel volgens verwachting.
Maar ook mensen die je niet verwacht. Mensen vol tatoeages en met zwart geverfd haar, mensen met dreads, mensen die beter in een donkere kroeg passen dan met een cocktail aan het zwembad. Maar eigenlijk waren deze mensen het leukst.
Verder waren er bekakte Belgen met geld, dronken Engelsen met kinderen, rijke Turken met hoofddoek, jongeren met een groepskorting op plastische chirurgie, wat hun IQ helaas niet ten goede was gekomen.
En personeel, heel veel personeel.

Wanneer je dit alles aanschouwt naast een econoom die zich door een multomap financieel toezicht wetten probeert heen te werken, levert dat de volgende analyse/gedachten kronkel op:

Marktwerking
Wanneer alles al op voorhand betaald is, verdwijnt de marktwerking met personeel. Zij zullen niet méér gaan verdienen als ze harder werken of vriendelijk zijn, terwijl in de gewone wereld waardering van de klant een leuke fooi kan opleveren.
Tegelijk is het ook niet in het belang van het hotel dat er veel geconsumeerd wordt, dat zijn namelijk meer kosten die niets extra’s opleveren.

Mogelijk wordt de luie houding van het personeel dan niet verklaard door een gebrek aan financiële motivatie, maar is het gewoon een bedrijfspolicy?

Wordt de alcoholconsumptie bewust geremd door het inzetten van slechts 1 tapper per bar? Of de regel dat je bestellingen alleen via een ober kunnen en niet direct aan de bar? Hierdoor wordt de klant afhankelijk van het personeel. Als jij niet aardig bent tegen het personeel, kan dat betekenen dat ze geen bestellingen komen opnemen, of jouw bestelling in alle drukte prompt vergeten…

Gelukkig is er voor deze vakantiegangers nog een oplossing: herinvoering van de fooi. Maar eigenlijk druist dat tegen mijn idee van ultra-all-inclusive in. Voor zover ik daar een idee over heb.

...

Het viel me eigenlijk tegen dat ze je niet kwamen omdraaien als je in de zon lag te grillen

...

Lopende zaken:

- Ondanks bovenstaande analyse werd onze consumptie niet geremd…
- De Ierse pub van Marmaris was helaas nog niet geopend.
- Wij zetten principieel geen wekker om op tijd bij het zwembad te om met onze handdoek over een ligstoel een plekje in de schaduw te claimen waar pas over 3 uur zon zal zijn.
- Bezoekje aan een echte lokale Turkse Hamman: Geen Turk gezien!
- Wel een standbeeld van Atatürk.
- Te voet of met de Dolmus naar de lokale markt in een ander dorpjes: soms is de reis mooier dan het doel.
- De zee hebben we links laten liggen, en soms rechts, afhankelijk van de stand van de zon.
- Dolf kan niet tegen zijn verlies met spelletjes.
- Marjolein ook niet.
- Nog een cocktail dan maar?

• 16 April 2012 - 09:05

Roozjee:

Wel goed om te zien dat Dolfje gewoon z'n groene vest aan heeft!